Tisková prohlášení - seznam

Na Hlávkově mostě začínají dynamické zkoušky

Na Hlávkově mostě, spojujícím Karlín a Holešovice, začala koncem ledna další etapa průzkumu. Technická správa komunikací na jedné z jeho částí provede dynamické zkoušky, které jsou součástí kompletní diagnostiky mostu. Provoz na mostě zůstane nepřerušen, pouze chodci budou muset v nočních hodinách využít jen jeden ze dvou chodníků. Výsledky všech diagnostických prací budou k dispozici do konce června.

V pondělí večer zahájí Technická správa komunikací dynamické zatěžovací zkoušky Hlávkova mostu. Trvat budou do pátku 1. února. „Automobilový ani tramvajový provoz nebude během těchto zkoušek omezen. Abychom nenarušili plynulost provozu, budeme práce provádět v noci od 20:00 do 6:00 hodin. V tomto čase bude uzavřen pouze pravý chodník (při pohledu z centra, pozn.), pěší budou moci využít chodníku levého,“ říká Petr Smolka, generální ředitel TSK, a. s.

Dynamické zatěžovací zkoušky obloukových částí mostu jsou dalším bodem procesu komplexní diagnostiky, na jejímž základě vzniknou návrhy rozsahu rekonstrukce mostu. „V minulosti se na důkladné diagnostiky pražských mostů nedostávalo financí, mimo Libeňského mostu. Pro nás jsou ale momentálně jednou z priorit v oblasti dopravy. V tomto volebním období bychom navíc rádi zahájili projektovou přípravu Rohanského mostu. Ten by měl v budoucnu ulevit dopravní situaci, kterou opravy Hlávkova mostu způsobí a kterou už nyní komplikuje omezení na Libeňském mostě,“ říká náměstek pro dopravu Adam Scheinherr. 

Na železobetonovém mostě již v loňském roce TSK provedla spolu s Kloknerovým ústavem několik diagnostických prací. „V září 2018 jsme na Hlávkův most instalovali čidla, která měří pohyby kloubů oblouků při změnách teploty. Odebrali jsme velké množství vzorků materiálů, zejména betonu, na kterých probíhají laboratorní zkoušky. Stále také provádíme podrobné prohlídky konstrukcí se záznamem jejich poškození a poruch a hodnotíme přechodové desky z hlediska koroze a statické únosnosti. Probíhá i podrobný stavebně-historický průzkum. Nyní zahajujeme dynamické zkoušky a čekají nás ještě zkoušky statické a řada dalších prohlídek, odběrů, testů a teoretických analýz statické spolehlivosti konstrukcí. Všechny diagnostické práce bychom měli dokončit nejpozději v letních měsících,“ říká Jiří Kolísko, ředitel Kloknerova ústavu ČVUT.

Celá stavba Hlávkova soumostí je unikátní nejen svou výzdobou, ale také konstrukcí složenou ze tří různých částí (most přes plavební kanál, most přes ostrov Štvanice a most přes Vltavu). Připravované opravy navíc musí schválit i památkáři, most je totiž od roku 1958 je památkově chráněný. Výsledky diagnostiky by měly být zpracované v červnu letošního roku.

Dodavatelem komplexní diagnostiky je Kloknerův ústav ČVUT ve sdružení se společnostmi INSET a Pontex.