Tisková prohlášení - seznam

Potápěči ve Vltavě zkoumali dno a založení Palackého mostu

Pod Palackého mostem se v uplynulých dnech pravidelně potápěla desítka průzkumníků. Zjišťovali stav založení mostu u pilířů a to, zda je v těchto místech most podemletý. Potápěčský průzkum je součástí kompletní diagnostiky mostu, kterou Technická správa komunikací v letošním roce zahájila. Most, spojující Karlovo náměstí se Smíchovem, čekají ještě statické zatěžovací zkoušky, kopané sondy a vrtané práce. Výsledky by TSK měla mít k dispozici na podzim letošního roku.

Během celého března probíhal ve Vltavě u Palackého mostu potápěčský průzkum. „Zaměřili jsme se především na zjištění aktuálního stavu kamenného záhozu u pilířů, ve kterém je most upevněn, na spáry v obložení a kameny. Zároveň jsme ověřovali, jestli most není podemletý,“ říká Petr Mulač, náčelník Záchranné potápěčské služby ČR.

Na Palackého mostu TSK provádí diagnostické práce od letošního února a pokračovat bude až do léta. „Od začátku roku stihl náš dodavatel diagnostiky, společnost INSET, nainstalovat 24 teploměrů do mostní konstrukce, které sledují, jak se most chová při takzvaných teplotních cyklech. Zároveň do sloupků zábradlí a do obrubníků umístil nivelační body, pomocí kterých sledujeme pohyby v jednotlivých částech mostu,“ popisuje Petr Smolka, generální ředitel TSK. Hotové je už i geodetické měření a 3D skenování, z něhož do konce dubna vzejde model mostu pro statické výpočty.

Na potápěčský průzkum plynule naváže kontrola technického stavu vnitřních prostor mostu. „Kamerovými prohlídkami zkontrolujeme odvodnění mostu a zajistíme místa, kde by případně do konstrukce mohlo zatékat,“ říká Ludvík Hegrlík ze společnosti INSET a dodává: „I ke dnu bychom se ale ještě rádi vrátili a prověřili jeho stabilitu. V současné době proto jednáme s Povodím Vltavy o možnosti využití sonaru dna kolem mostu pomocí měřicího remorkéru.“

Některé diagnostické práce se také rovnou spojí s rekonstrukcí říms a s opravami poklopů ve vozovce, aby se proces zbytečně neprotahoval a doprava se omezovala co možná nejméně.

Na víkendy 11. až 12. května a 8. až 9. června TSK naplánovala ještě statické zatěžovací zkoušky, kvůli kterým bude most vždy v noci uzavřen. O dopravních omezeních bude TSK včas informovat.

Dodavatelem diagnostických prací je společnost INSET ve sdružení s Kloknerovým ústavem ČVUT.