Tisková prohlášení - seznam

Nic si nenalhávejme, mosty přes Vltavu nejsou v dobrém stavu

ROZHOVOR V DENÍKU METRO ZE DNE 21. 12. 2018: Petr Smolka je generálním ředitelem Technické správy komunikací hlavního města Prahy. Jeho lidé mají na starosti správu bezmála 2,5 tisíce kilometrů pražských ulic, 700 pražských mostů, 14 kilometrů tunelů nebo 660 semaforů. Co říká na to, že je TSK v očích Pražanů viníkem  dopravních kolapsů? Jak je to skutečně s pražskými mosty? A rozpadá se Praha před našima očima?

 

Začněme aktuálně. Na konci října jste kvůli havarijnímu stavu uzavřeli most na Vltavské. Teď jste jej podrobili zatěžovacím zkouškám. Co s ním bude dál? 

 

Zkoušky v polovině prosince prokázaly, že naše obavy byly oprávněné a most musíme podepřít. Zároveň nám ale ukázaly cestu, jak na most v omezeném rozsahu vrátit osobní auta do 3,5 tuny. Do dvou týdnů přes něj začnou zase jezdit v jednom jízdním pruhu, který bude přesně uprostřed mostu. Máme už také vysoutěženu firmu, která most začátkem roku 2019 finálně podepře. Přes Hlávkův most pak začne jezdit tramvaj číslo 14 zase v obou směrech. Co bude s mostem dál, je pak na vlastníkovi, tedy na Magistrátu hlavního města Prahy.

 

Jaká je vůbec situace s pražskými mosty? Z laického pohledu to vypadá, že se jeden po druhém dostávají do problémů.

 

To není jen laický pohled, to je pravda. Je třeba si přiznat, že jejich údržba byla dlouhá léta zanedbávána. Ne z hlediska kontrol nebo běžné údržby, ale z pohledu financování větších oprav a diagnostik. Řada z nich potřebuje zásadní, generální opravy. Na to chyběly peníze, které směřovaly do velkých staveb typu tunelu Blanka. My jsme správci komunikací, rozhodování, kam peníze půjdou, je na vlastníkovi, tedy na městě. Dnes si neumíme pražskou dopravu bez Blanky představit a bez diskuse to byla potřebná stavba. Nyní ale nastává čas investovat do údržby a oprav nejen mostů, ale i klíčových komunikací. 

 

Které největší akce jste v souvislosti s mosty rozjeli v posledním roce?

Možná to není vidět, ale naši lidé za poslední rok odvedli neuvěřitelný kus práce a jsem na ně hrdý. V letošním roce jsme zahájili diagnostiky velkých mostů (Hlávkova, Palackého, mostu Legií, připravuje se Barrandovský most atd.), postavili jsme nebo zcela zrekonstruovali třináct významných nových mostů na místě původních, které už nebylo možné opravit, řadu dalších jsme opravili. Na Jiráskově mostě jsme položili nový povrch a opravili dilatace a tak dále. Neflákáme se.

 

TSK je dlouhodobě označována za viníka dopravních kolapsů…

Na rovinu. Když neopravujeme, můžeme za rozbité silnice a chodníky, když opravujeme, můžeme za dopravní komplikace. Bez omezení a uzavírek opravovat Prahu nemůžeme. Je ale možné lépe koordinovat stavby, a to nejen uvnitř TSK, což děláme, ale i mezi všemi subjekty, které je mají na svědomí (kanalizace, vodovody, plynaři, síťaři, dopravní podnik atd.). A tady už  jsou ze strany města připraveny mechanismy pro zlepšení. Druhou možností je včas a důsledně o omezeních informovat. Myslím, že letos jsme právě tuto oblast výrazně zlepšili, a i na následující stavební sezónu chystáme další novinky v informování veřejnosti. Nové vedení Prahy si uvědomuje situaci nejen s mosty, ale celkově s komunikacemi v našem hlavním městě. Vždyť odhadovaný dluh jen na komunikacích, které spravuje TSK, činí 20 miliard korun. Ano, Pražané se musí připravit na větší míru oprav. Je třeba tento dluh začít postupně smazávat a dávat město systematicky dohromady. Možná to budou nepopulární opatření – více staveb znamená i více dopravních omezení, ale je to vklad do budoucna. Podívejte se třeba na opravené části Libušské nebo Českobrodskou. Ty ulice vypadají skvěle, chceme víc takových.