Tisková prohlášení - seznam

TSK doporučuje: V zimě sledujte aktuální dopravní informace a zprávy o počasí

Zima je pro řidiče nejnáročnějším obdobím roku – je třeba věnovat zvýšenou pozornost údržbě vozu a podmínky na silnicích jsou úplně jiné než v létě. Řidiči by proto měli auto na zimu řádně připravit. Před jízdou se pak rozhodně vyplatí věnovat pozornost zpravodajství o počasí a sledovat aktuální dopravní informace.

Bylo prokázáno, že riziko dopravní nehody je s ohledem na počet ujetých kilometrů v zimě dvakrát větší než v létě. Na místě je tedy především zvýšená opatrnost. Když je vozovka namrzlá, je třeba myslet dopředu a nechávat si dostatečnou rezervu na zabrzdění. Nebrzdí se silou, ale přerušovaně v krátkých intervalech. Na namrzlé silnici je oproti normálním podmínkám brzdná dráha dvojnásobná!

Nejdůležitější je před zimou výměna pneumatik. Zimní pneumatiky řidič pozná podle toho, že mají označení M + S. Automobil by měl dostat zimní pneumatiky na všechna čtyři kola. Když se motorista přesto rozhodne, že pořídí jen dva zimní pláště, měl by je určitě dát na přední nápravu (bez ohledu na to, zda je poháněná, či nikoliv). Svou funkci plní zimní pneumatiky do čtyřmilimetrové hloubky dezénu. Potom ztrácejí specifické vlastnosti, a lze je tedy dál použít už jen jako letní pláště.

Obzvlášť důležité je v zimě pravidelné mytí vozidla, protože voda z povrchu silnic ve studeném počasí poškozuje lak i podvozek. Pokud se dostane do poškrábaných částí karoserie, hrozí koroze. Odborníci proto doporučují, aby motoristé od října do března zajížděli do myček ještě častěji než obvykle. Někteří motoristé mají strach, aby agresivní šampony v lince nepoškodily lak nového vozu. Mnoho myček ale nabízí mytí i bez šamponu. Šampon sám navíc podle odborníků laku neškodí. Potíž je v tom, že pokud se automobilu nedostane takzvaného předmytí a auto vjede rovnou do myčky, zůstane na kartáčích i karoserii písek a prach, který pak působí jako bruska a lak poškozuje. Proto by si motoristé měli v myčce v zimním období v každém případě o předmytí říct.

S mytím je vhodné počkat, až se teplota vyšplhá alespoň na nulu. Pokud stále mrzne, doporučujeme automobil nejprve zahřát v provozu. Po oschnutí mohou být zamrzlé zámky dveří (ty je dobré před mytím přelepit) nebo přimrzlé gumové těsnění. Proto se tato místa mají po umytí dosucha otřít a ještě je dosušit teplým vzduchem.

V zimním čase je dobrým zvykem auto před vyjetím "zahřát", nastartovaný motor tedy nechat chvíli běžet. Jeho části (vyrobené z materiálů s různou tepelnou vodivostí) se tak rovnoměrně zahřejí na provozní teplotu a sníží se tím opotřebení motoru. Olej by měl být už během zahřívání motoru dostatečně tekutý, proto je vhodné používat oleje s nízkou viskozitou, zejména zůstává-li auto za třeskutého mrazu venku.

Pokud řidiči nemohou auto garážovat, pravděpodobně budou muset před jízdou věnovat čas odmrazování skel. Pár minut mohou ušetřit, pokud přední sklo překryjí kartonem. Elegantnější řešení nabízejí chemické prostředky, které tvorbě námrazy zamezí. U aut, která nejsou vybavena dálkově ovládaným centrálním zamykáním, se také vyplatí po dojetí kápnout trochu rozmrazovače do zámků. V očekávání opravdu nízkých teplot je vhodné zvednout stěrače ze skla, aby nepřimrzly. Stěrače jsou v tomto období namáhány nejvíce, proto se před zimou vyplatí dát nové pryžové lišty.