Praha 7. prosince 2022 - Pražané, kteří jsou zvyklí pohybovat se v metropoli na jízdním kole a způsoby přepravy kombinovat i s MHD, budou moci využít nový systém jeho parkování. Technická správa komunikací (TSK), ve spolupráci se zástupci hlavního města Prahy, začíná zřizovat a testovat tzv. KOLárny.
„Vycházíme vstříc cyklistům a jejich potřebě zaparkovat bezpečně kolo na území hlavního města na déle jak dvě hodiny. První samoobslužnou kolárnu fungující na bázi chytrých technologií právě uvádíme do provozu u stanice metra C Opatov. Ode dneška zde mohou cyklisté místní i z přilehlého okolí zanechávat svá kola, třeba pokud chtějí pro další cestu do centra města využít raději MHD,“ upřesnil projekt Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy a dodává; „V nejbližším časovém horizontu máme v plánu ještě další KOLárny.“
Na základě průzkumu uskutečněného v roce 2018 prostřednictvím sociálních sítí bylo zjištěno, že pražští cyklisté preferují pro parkování zařízení, které by bylo nonstop přístupné, zastřešené, vysokokapacitní, ale také uzamykatelné (tzv. parkování za dveřmi).
Přístřešek o půdorysu cca 5 x 5 metrů s možností dalšího rozšíření tvoří pozinkovaná ocelová konstrukce s obvodovým pláštěm z ocelových rámů i ocelovým výpletem a střechou z trapézového plechu vyspádovaným do dešťových žlabů. Kolárna má kapacitu 30 jízdních kol a je v Praze prvním zařízením v tomto režimu, které bude pro uživatele zdarma. „Zvolili jsme systém skladného parkování, umožňující patrové stojany s hydraulickým mechanismem v jednostranném nebo oboustranném provedení podle velikosti koláren tak, abychom maximálně využili celkový prostor,“ upřesnil Josef Richtr, náměstek generálního ředitele TSK.
Kompletní napájení KOLárny je přes fotovoltaické panely na střeše přístřešku a zajištěno je i nepřetržité fungování systémů bez napojení přímo do elektrické sítě. KOLárny umožní plně autonomní provoz se vstupem přes bránu elektrického vrátného přes QR kód, jednoduchou registraci a vygenerovaný PIN, který otevře vstup. Součástí ochrany bude rovněž napojení na kamerový systém a software sloužící k synchronizaci všech dalších bezpečnostních prvků. V případě výpadku elektrické energie je zajištěno nepřetržité fungování včetně vnitřního osvětlení. „V neposlední řadě je třeba zmínit i ekologickou stránku projektu kolárny, na které je osazena zelená střecha, aby nahradila zeleň na místě, kde se vybudovala,“ doplňuje Richard Nagy, technicko-obchodný manažér spol. Ecoprogress s. r. o.
Jak celý systém uložení kola funguje?
Cyklista si vyfotí QR kód umístěný na KOLárně, pomocí kterého se registruje. Následně po zaplacení jedné koruny, která je okamžitě refundovaná uživateli, přijde vygenerovaný číselný PIN, který uživatel zadá u vstupu pro otevření dveří. Po umístění kola do jednoho ze stojanů je potřeba dveře kolárny zabouchnout, aby se nikdo cizí nedostal dovnitř. Pro vyzvednutí kola je nutné opět u dveří zadat PIN, který se znovu vygeneruje načtením QR kódu.
Videonávod: https://we.tl/t-pD8RT1BJ4X
Akci realizuje slovenská firma Ecoprogress s.r.o.