Popis a rozsah činnosti
Spravujeme téměř 700 mostních objektů v Praze, včetně mostů, lávek, podchodů, propustků a galerií. Kromě toho se staráme o protihlukové stěny, nábřežní a pobřežní zdi nebo pítka a vodní prvky.
Pečujeme o
700
mostních objektů
200
protihlukových stěn
25
pítek a vodních prvků
Jak se staráme o mostní objekty
- Evidence identifikačních údajů, vlastnických vztahů a technických parametrů.
- Správa dokumentace související s vlastnictvím a správou objektů.
- Sledování nových objektů, které mohou být převedeny pod správu TSK.
- Vedení projektové dokumentace mostních objektů.
- Monitoring technického stavu spravovaných objektů.
Provádíme pravidelné technické prohlídky mostů podle normy ČSN, včetně:
- diagnostických průzkumů a přepočtů zatížitelnosti,
- dlouhodobého sledování vybraných objektů,
- vyhodnocení inspekcí a návrh opatření k údržbě a opravám.
Zajišťujeme pravidelnou údržbu, opravy a obnovu mostních objektů:
- čištění a běžná údržba – realizováno Pražskými službami a smluvními partnery,
- opravy a větší stavební údržby – vyžadující projektovou přípravu a financované z provozních prostředků,
- stavební investice – financované z investičních prostředků a realizované investičním úsekem TSK.
- Řešení hlášených závad na majetku města prostřednictvím Integrovaného inspekčního a kontrolního systému (IIKS).
- Instalace dopravního značení B16 na mostech se sníženou zatížitelností.
- Poskytování vyjádření k projektům ovlivňujícím městský majetek.
- Schvalování žádostí o povolení nadměrné přepravy.
- Implementace protipovodňových opatření.
Naše cíle
- Prodloužení životnosti a provozuschopnosti mostních objektů
- Zlepšení stavebního stavu a snížení počtu mostů ve stupni VI–VII
- Digitalizace správy mostních objektů
Standardy a metodiky
Správa mostů probíhá dle platných norem a metodik:
- ČSN 73 6220 – evidence mostních objektů pozemních komunikací
- ČSN 73 6221 – prohlídky mostů pozemních komunikací
- ČSN 73 6222 – zatížitelnost mostů pozemních komunikací
- Systém jakosti pozemních komunikací – Ministerstvo dopravy ČR
- Metodika pro odstraňování graffiti – postupy pro památkově chráněné mosty
- Standardy pro realizaci a opravy opěrných zdí – katalog vzorových řešení zdí ve správě TSK
- Metodiky Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) – Estetické a uživatelské parametry objektů veřejného prostoru
Časté dotazy
Jak mám rozumět značení o snížení zatížitelnosti před mostem?
V případě, že vozidlo, resp. souprava (tažné vozidlo a přípojné vozidlo) překračuje normální zatížitelnost mostu, může souprava přejezd přes mostní objekt uskutečnit pouze v případě, že bude jediné vozidlo na mostě a zároveň nepřekročí výhradní zatížitelnost.
V případě, že souprava překračuje výhradní zatížitelnost mostu nebo zatížitelnost na jednu nápravu, nesmí most přejet. Možné je to pouze se souhlasem vlastníka, resp. správce mostního objektu a za dodržení jím stanovených podmínek přejezdu.
Není-li před mostem osazeno svislé dopravní značení, mostní objekt má normální zatížitelnost větší než 26 tun, výhradní zatížitelnost větší než 48 tun a zatížitelnost na jednu nápravu větší než 11,5 tuny.
Dopravní značka B13 (Zákaz vjezdu vozidel, jejichž hmotnost přesahuje vyznačenou mez) se osazuje, jeli normální zatížitelnost menší nebo rovna 26 tun.
Dopravní značka E12 (dodatková tabulka: Jediné vozidlo ... t) se umísťuje, jeli výhradní zatížitelnost menší než 48 tun.
Dopravní značka Dodatková tabulka: zatížení na jednu nápravu se instaluje, jeli zatížitelnost na jednu nápravu menší než 11,5 tuny.
Jak mohu požádat o povolení nadměrné přepravy?
Žádost o povolení nadměrné přepravy je možné podat prostřednictvím:
- webové aplikace NADR (Přeprava nadměrných a nadrozměrných nákladů).
- datové schránky TSK
Můžete mi poskytnout informace o výšce mostů, konkrétně o podjezdových výškách?
Evidence podjezdových výšek mostních konstrukcí není centralizovaná v jedné databázi. Každý správce mostů si eviduje podjezdovou výšku u všech mostních objektů, které spravuje.
V České republice neexistuje jedna univerzální minimální podjezdová výška bez značky. Záleží na typu komunikace a konkrétních předpisech.
- Dálnice a silnice I. třídy: mají vyšší požadavky na podjezdnou výšku.
- Ostatní komunikace: mohou mít nižší podjezdné výšky, zejména starší stavby.
Pokud je podjezdná výška nižší, než je obvyklé, měla by být označena dopravní značkou.
Při navrhování dálnic a silnic se obvykle usiluje o podjezdovou výšku, která vyhovuje většině vozidel. Běžně se jedná o rozmezí přibližně 4,2 až 4,8 metru. Na nižší podjezdovou výšku je řidič vždy upozorněn dopravním značením.
Obecně platí, že pokud je podjezdová výška pod určitou hranicí, kde by mohla představovat riziko pro větší vozidla, měla by být označena dopravní značkou s omezením výšky. To je zásadní bezpečnostní opatření.
ČSN 73 6201 kapitola 6.1.2.1 – Výška podjezdného profilu značky
Osazovat, pokud je výška menší než:
- u dálnic, rychlostních silnic a silnic I. a II. třídy – 4,80 m,
- u silnic III. třídy a místních komunikací rychlostních a sběrných – 4,50 m,
- u místních komunikací obslužných a veřejných účelových komunikací – 4,20 m,
- u podjezdů pod lehkými dopravníkovými mosty a podobným zařízením, ochrannými sítěmi, potrubím a jiným vedením – 5,85 m.
Poznámka: Tato norma se týká pouze značek umístěných pod viadukty a mosty.
Jak mohu podat žádost o technické stanovisko?
Žádost o vydání technického stanoviska je možné podat prostřednictvím portálu Svodné komise TSK.
Všiml jsem si, že most nebo lávka má poškozený povrch nebo zábradlí, jak mám postupovat?
Pro nahlášení poruch využijte naši aplikaci Hlášení poruch a závad.
Jak mohu nahlásit havárii inženýrských sítí na veřejných komunikacích?
Podrobné informace včetně postupu najdete na stránce Hlášení havárií inženýrských sítí.
Mám podezření, že je na mostě umístěna nelegální reklama, co mám dělat?
Pro nahlášení podezření na umístění nelegální reklamy využijte naši aplikaci Hlášení poruch a závad.
Spravuje TSK i železničními mosty v Praze?
Nikoliv. Železniční mosty v Praze má ve správě společnost Správa železnic. Existuje však možnost, že na některém železničním mostě je zároveň i lávka pro pěší – tu zpravidla spravujeme (např. Branický most).
Podívejte se na další činnosti TSK
Pečujeme o zeleň
Každé město potřebuje své zelené plíce. Proto nás těší, že se v Praze můžeme starat o desítky tisíc stromů a keřů nebo…
Spravujeme odvodňovací zařízení
V TSK řešíme i odvodnění dešťové vody z komunikací. k tomu slouží různé typy zařízení, bez kterých to v metropoli nejde. Přispívají…
Staráme se o parkoviště
Každý občas potřebuje zastavit. Mezi naše aktivity tak patří správa a provoz záchytných P+R parkovišť, veřejných placených parkovišť a garáží nebo zón…
Spravujeme a strategicky rozvíjíme komunikace
Staráme se o komplexní rozvoj a správu komunikací na území Prahy. Realizujeme investiční projekty, opravy a v některých případech i novostavby. Řešíme…
Hlídáme technologie v tunelech
Bez dobře průjezdných a průchozích tunelů to v Praze nejde. Proto zajišťujeme jejich bezpečnost i plynulý provoz.