TSK získala titul „Česká dopravní stavba 2024“ za rekonstrukci Barrandovského mostu v kategorii Dopravní technologie a inovace za pokládku UHPC betonu

25. 6. 2025, Praha Ostatní

Technická správa komunikací hlavního města Prahy, a.s. (TSK) s hrdostí oznamuje, že její klíčový projekt Rekonstrukce Barrandovského mostu získal prestižní TITUL Česká dopravní stavba 2024 v kategorii Dopravní technologie a inovace za pokládku UHPC betonu. Toto ocenění, které TSK přijímá jako investor projektu, je významným uznáním za mimořádné technické řešení a efektivní řízení jednoho z nejdůležitějších dopravních projektů v České republice.

Barrandovský most, coby klíčová pražská dopravní tepna, prošel rozsáhlou a technicky náročnou rekonstrukcí. Práce byly pečlivě rozděleny do čtyř etap, aby se minimalizovaly dopady na dopravu, přičemž po celou dobu byl zachován provoz v režimu 2x3 pruhy, což bylo zásadní pro plynulost dopravy v hlavním městě.

Klíčové aspekty projektu, které vedly k tomuto úspěchu, zahrnují:

  • Zachování provozu: rekonstrukce byla strategicky rozdělena do 4 etap s cílem minimalizovat dopravní omezení. Během prací byl neustále udržován provoz v režimu 2x3 pruhy, což bylo klíčové pro zajištění plynulosti dopravy v hlavním městě.
  • Průkopnické využití UHPC betonu: původní plán rekonstrukce nepočítal s použitím UHPC (Ultra High Performance Concrete). V průběhu 1. etapy však vznikla potřeba dodatečné vyrovnávací vrstvy kvůli odchylné geometrii mostu. Po intenzivních konzultacích s odborníky z ČVUT bylo rozhodnuto použít UHPC jako inovativní vyrovnávací, zesilující a hydroizolační vrstvu. Barrandovský most se tak stal pilotním projektem pro tuto pokročilou technologii.
  • Optimalizace času a nákladů: úspěšné zkušenosti s aplikací UHPC z 2. etapy vedly k plnému využití hydroizolační funkce tohoto materiálu v etapách 3 a 4. To umožnilo vynechání klasické bariérové izolace, což výrazně zkrátilo dobu výstavby a umožnilo naplánovat zbývající etapy do jednoho kalendářního roku (2024).
  • Trvanlivé řešení: navzdory neočekávaným poruchám, jako byly trhliny v konzolách a horní desce zjištěné na začátku 3. etapy, použití UHPC umožnilo zajistit požadovanou únosnost konstrukce. Výsledkem je vysoce trvanlivá a spolehlivá ochrana mostu s předpokládanou dlouhou životností a minimální budoucí údržbou, omezenou pouze na mostní závěry a ložiska.

Další ocenění:

  • Tomáš Čapek z firmy PORR, stavbyvedoucí projektu, byl oceněn v kategorii ČKAIT.
  • Ocenění získal i projektant Studie Proveditelnosti železničního uzlu Praha, na které se podílel úsek dopravního inženýrství TSK.

O soutěži Česká dopravní stavba:

Soutěž Česká dopravní stavba (dříve známá jako ČDS&T) má více než 20letou tradici a za dobu své existence významně přispěla k prezentaci celého množství inovativních řešení v oblasti dopravního stavebnictví. Jejím cílem je podpora rozvoje a modernizace české dopravní infrastruktury. Od roku 2024 je jejím organizátorem Svaz podnikatelů ve stavebnictví, jehož úsilím je i nadále udržovat prestiž a odbornost soutěže v rychle se rozvíjejícím světě moderních stavebních technologií.

TSK děkuje všem partnerům, subdodavatelům, projektantům a celému týmu za jejich neúnavnou práci a odhodlání. Speciální poděkování patří také Pražanům za jejich trpělivost a pochopení během celého projektu. Toto ocenění potvrzuje závazek TSK k inovacím, kvalitě a udržitelnosti v dopravní infrastruktuře Prahy.