V Technické správě komunikací (TSK) máme na starosti stovky pražských mostů, ale jen jeden je naprosto výjimečný. Je nám ctí pečovat o Karlův most – živoucí legendu, jejíž příběh se začal psát přesně před 668 lety. Právě zítra, 9. července, si připomínáme výročí položení jeho základního kamene. Zveme vás na pohled do jeho historie, odhalení mýtů i do zákulisí naší každodenní práce.
Vše začalo katastrofou a vizí
Dnešní Karlův most nestojí na prázdném místě. Jeho předchůdce, románský Juditin most, byl po téměř dvou stoletích služby zničen drtivou povodní v únoru 1342. Pro Prahu, která zažívala pod vládou Karla IV. obrovský rozmach, byla ztráta jediného kamenného spojení přes Vltavu kritickou ranou. Provizorní dřevěná konstrukce nemohla stačit a potřeba nového, velkolepého a trvalého mostu byla každým dnem naléhavější.
Magický okamžik zrození
Karel IV. neponechal nic náhodě. Jako hluboce věřící člověk své doby, ovlivněný astrologií, naslouchal svým hvězdářům. Ti pro položení základního kamene stanovili naprosto výjimečný okamžik, který měl stavbě zajistit věčnost a ochranu před nepřízní osudu. Ten moment nadešel 9. července 1357 v 5 hodin a 31 minut ráno. Data tvoří vzestupnou a sestupnou řadu lichých čísel, tedy dokonalý palindrom: 1-3-5-7-9-7-5-3-1. Ačkoliv je tato slavná numerologická hříčka dnes považována spíše za krásnou legendu, která se v dobových kronikách nevyskytuje, jedno je jisté: most tu stojí dodnes a my v TSK jsme hrdí, že můžeme pokračovat v jeho ochraně.
Naše poslání: Péče o dědictví, které nikdy nespí
Starat se o více než 668 let starý most je nikdy nekončící proces a obrovský závazek. Není to jen o velkých rekonstrukcích, ale především o neustálé, mravenčí práci, monitoringu a včasných zásazích, které zajišťují jeho stabilitu a krásu pro další generace. Naši specialisté a technici jsou s mostem v neustálém kontaktu.
V posledních letech jsme se zaměřili na několik klíčových oprav a rekonstrukcí, které možná návštěvník ani nepostřehne, ale pro zdraví mostu jsou zásadní:
- V letech 2007 až 2010 proběhla první fáze opravy mostu, která zahrnovala rekonstrukci mostovky, novou izolaci, opravu vozovky a zábradlí.
- V roce 2017 jsme vyměnili ledolamy, které most chrání před velkou vodou nejen v zimně, ale zejména při povodních, kdy se řekou valí řada velkých nečistot.
- Opravili jsme i část historického kamenného zábradlí, kde bylo nutné citlivě vyčistit a zpevnit poškozené spáry.
- Obnovili jsme některá schodiště, například to vedoucí z mostu na malebnou Kampu, aby byla opět bezpečná a funkční.
- Jedním z našich nejviditelnějších zásahů byla náročná oprava podstavce pod barokní sochou sv. Luitgardy od Matyáše Bernarda Brauna. Díky této péči nyní socha na svém opraveném podstavci opět stojí pevně a bezpečně.
Most plný překvapení
Při naší práci si neustále uvědomujeme, jak se most v čase proměňoval. Sochařská výzdoba, která je dnes jeho symbolem, vznikala postupně až od 17. století. A málokdo si dnes dokáže představit, že v letech 1905–1908 přes něj jezdily elektrické tramvaje. I jeho jméno se změnilo – až do roku 1870 se mu říkalo prostě Pražský nebo Kamenný most.
Karlův most není pro nás v TSK jen položkou v seznamu svěřeného majetku. Je to srdce Prahy a národní klenot. Je naší ctí a každodenním úkolem pokračovat v práci generací kameníků, stavitelů a restaurátorů před námi a zachovat jeho jedinečný příběh pro budoucnost.