1. Přípravná fáze

Vyjádření ke stavbám jednoduchým, vyhrazeným a ostatním

Vyjádření k záměrům staveb, které vyžadují stavební povolení, vydáváme prostřednictvím online formuláře.

Online formulář  

K zaslané dokumentaci vám vydáme jedno souhrnné vyjádření k záměru, jehož součástí je i koordinační vyjádření.

Požádat můžete o následující technická vyjádření

  • Vyjádření ke studiím záměrů staveb
  • Vyjádření k projektovým dokumentacím pro odstranění stavby (demolice)
  • Vyjádření k projektovým dokumentacím pro dodatečné povolení stavby (legalizace)
  • Vyjádření k projektovým dokumentacím pro záměry povolení stavby jednoduché – viz příloha č. 2 Stavebního zákona
  • Vyjádření k projektovým dokumentacím pro záměry povolení stavby vyhrazené – viz příloha č. 3 Stavebního zákona
  • Vyjádření k projektovým dokumentacím pro záměry povolení staveb ostatních – neuvedených v přílohách č. 2 a 3 Stavebního zákona
  • Vyjádření k projektovým dokumentacím v případě změny záměru či stavby před dokončením
  • Vyjádření k dokumentacím pro povolení záměru změny využití území

Dokumenty, které budete potřebovat

K záměrům staveb, které vyžadují stavební povolení, je třeba přiložit jednotlivé přílohy projektové dokumentace. Zvolte stejné názvy a identickou strukturu, jako má tištěná forma projektové dokumentace. Konkrétně od vás budeme potřebovat následující dokumenty.

V části Koordinační situace:

  • přehlednou koordinační situaci s názvy komunikací spolu s:
    • s rozlišením vozovek a chodníků;
    • nejbližší křižovatkou;
    • zakreslením řešeného záměru;
    • číslem popisným/orientačním (pokud existuje).

V části Zplnomocňující dokumenty:

  • plnou moc, respektive substituční plnou moc v případě, že investor není stejný jako inženýring.

V části Ostatní dokumenty:

  • situaci širších vztahů;
  • katastrální situaci s parcelními čísly pozemků;
  • průvodní list (případně průvodní zprávu);
  • souhrnnou technickou zprávu;
  • situaci a technickou zprávu dopravního řešení, včetně řezů komunikace, vjezdu u komunikačních staveb nebo řešení sjezdu/nájezdu na komunikaci v naší správě.

Jak podat žádost

  • Jednoduše, z pohodlí domova nebo kanceláře, prostřednictvím našeho online formuláře

Provedeme vás postupem vyřízení žádosti

  1. Vyplňte všechny základní a identifikační údaje
    • Typ žádosti – vyberte druh stavby podle stavebního zákona; následně zaškrtněte, jestli se jedná o novou žádost, aktualizaci, změnu vyjádření nebo změnu projektové dokumentace.
    • Dokumentace podle vyhlášky – tady zaškrtněte, jestli máte projektovou dokumentaci zpracovanou ještě podle staré vyhlášky č. 499/2006 Sb., nebo už podle nové vyhlášky č. 131/2024 Sb. či 227/2024 Sb.
    • Název akce –  tady najdete prostor pro identifikační údaje stavby, které by se měly shodovat s údaji v průvodním listu či průvodní zprávě projektové dokumentace; kromě toho můžete přidat poznámku, ve které uvedete například číslo posledního svodného vyjádření TSK (pokud už jste nějaké obdrželi), upřesnění ke změnám dokumentace nebo cokoliv dalšího, co by mohlo přispět k rychlejšímu a efektivnějšímu posouzení žádosti.
    • Předpokládaný termín realizace – budeme ho potřebovat kvůli koordinaci s akcemi dalších investorů.
    • Investor – dejte nám vědět, kdo za stavebním záměrem stojí; nezapomeňte uvést také jméno, telefon a e-mail odpovědného pracovníka.
    • Inženýring – pokud ho nezajišťuje přímo investor, potřebujeme vědět, kdo má na starost investorsko-inženýrskou činnost.

      Po vyplnění první stránky a zaškrtnutí potřebných souhlasů klikněte na tlačítko „Pokračovat“. Následně vám na zadaný e-mail přijde notifikace o založení žádosti s výzvou k doplnění příloh projektové dokumentace. To je druhý krok v našem formuláři. Nezapomeňte na něj, protože bez projektové dokumentace nemůžeme vaši žádost posoudit a po 30 dnech dochází k jejímu automatickému smazání.

  2. Nahrajte přílohy projektové dokumentace
    Nahrávejte postupně jednotlivé přílohy spolu s jejich názvem a ve stejné struktuře jako u tištěné formy projektové dokumentace. Je důležité, aby názvy co nejlépe charakterizovaly obsah dokumentu. Usnadní nám to orientaci v podkladech a pomůže urychlit proces posuzování žádosti.

    • Koordinační situace – hlavní a pro nás nejdůležitější výkres; vložit sem můžete libovolný počet koordinačních, případně i jiných situací.
    • Zplnomocňující dokumenty – nahráváte pouze v případě, že investor není stejný jako inženýring.
    • Ostatní dokumenty – sem kromě průvodního listu či průvodní zprávy patří také souhrnná technická zpráva, situace širších vztahů, katastrální situace, situace a technická zpráva dopravního řešení (včetně řezů komunikace, vjezdu u komunikačních staveb nebo sjezdu/nájezdu na komunikaci v naší správě) a veškerá další dokumentace, která je potřebná ke zpracování technického vyjádření vlastníka dopravní infrastruktury.

      Pokud jste se spletli, můžete nahranou přílohu smazat. Ovšem jen do chvíle, než kliknete na tlačítko „Pokračovat“ a přejdete na další krok. Proto si před každým odesláním pečlivě zkontrolujte všechny přílohy.

  3. Dokončete žádost a odešlete nám jí k ověření
    Ověříme, jestli vaše žádost obsahuje vše potřebné – a když nám něco bude chybět, dáme vám obratem vědět. Žádost o doplnění může přijít i v průběhu vyřizování žádosti. Ke každému takovému požadavku vám na e-mail přijde notifikační zpráva.

    Jakmile budeme mít kompletní všechny podklady, vaši žádost přijmeme. Na e-mail vám potom přijde potvrzení spolu s PIN kódem, kterým se dostanete do aplikace. Tam uvidíte aktuální stav žádosti a po jejím úspěšném vyřízení i technické a koordinační vyjádření.

Časté dotazy

Jak funguje portál Svodné komise TSK?

Prostřednictvím portálu Svodná komise TSK posuzujeme z hlediska správce dopravní infrastruktury žádosti o technické vyjádření k projektovým dokumentacím záměrů staveb cizích investorů, u kterých je dle stavebního zákona požadováno řízení o povolení záměru, a to napříč všemi našimi příslušnými odděleními.

Výsledkem je vydání jednoho souhrnného technického vyjádření TSK, které je podkladem pro vydání souhlasu vlastníka komunikací, zastoupeného Odborem evidence majetku Magistrátu hl. m. Prahy.

Souhrnné technické vyjádření obsahuje kromě technických požadavků a připomínek k záborům a zásahům do komunikací a pozemků v naší správě například i souhlas s připojením stavby a s připojením staveniště na komunikační síť a další nutné podmínky pro získání potřebného povolení a pro vlastní realizaci stavby.

Zároveň je společně s ním vydáváno i koordinační vyjádření.

Jak dlouho trvá zpracování žádosti?

Doba zpracování žádosti od jejího úplného podání až po následné vydání souhrnného vyjádření je závislá na složitosti řešené stavby, a to jak stavebně-technicky, tak majetkoprávně.

Podle složitosti rozdělujeme podané žádosti do třech kategorií staveb:

  • nenáročné – mediánová doba jejich zpracování je 15 pracovních dnů,
  • složité – mediánová doba jejich zpracování je 30 pracovních dnů,
  • mimořádné – mediánová doba jejich zpracování je 45 pracovních dnů.
Jakým způsobem mohu požádat TSK, jakožto správce dopravní infrastruktury, o technické vyjádření v případě záměru jednoduché, vyhrazené či ostatní stavby, které vyžadují povolovací řízení?

Podání žádosti včetně příslušných příloh je možné výhradně prostřednictvím portálu Svodná komise TSK.

Mohu vzít zpět podanou žádost prostřednictvím vyjadřovacího portálu TSK?

Ano, podávající má možnost po přihlášení do existující žádosti vzít žádost zpět.

Jak zjistím, že je podaná žádost na portálu Svodná komise TSK v pořádku a probíhá její zpracování? Co když něco bude chybět?

Po vyplnění veškerých požadovaných údajů a vložení potřebných příloh s projektovou dokumentací zvolíte možnost odeslat žádost ke zpracování.

Každou takto došlou novou žádost pečlivě zkontrolujeme a v případě, že bude něco chybět, vyzveme vás k doplnění.

Žádost o doplnění vám přijde na e-mail, který uvedete v žádosti. Po tomto doplnění nebo v případě, že bylo podání v pořádku, vám přijde opět na e-mail potvrzení o přijetí žádosti ke zpracování.

Rovněž vám bude přidělen PIN, kterým se kdykoli přihlásíte do vaší existující žádosti, kde můžete zjistit číslo jednací (pro další případnou telefonickou či elektronickou komunikaci s TSK), a také zde zjistíte stav žádosti (např. zda se posuzuje, čeká na doplnění projektové dokumentace, je schválena s vydaným technickým vyjádřením či zamítnuta s uvedením důvodu).

Mohu s někým telefonicky konzultovat případné problémy či nejasnosti nebo vznášet dotazy k již existujícím žádostem v průběhu posuzování?

Ano. Můžete nás kontaktovat na naší infolince.

V případě již existujících žádostí je pro efektivní zjištění stavu žádosti vhodné znát číslo jednací (to je přiděleno každé přijaté žádosti), které je po přihlášení do existující žádosti na portálu Svodné komise TSK snadno zjistitelné.

K přihlášení použijte PIN, který vám byl zaslán e-mailem.

Proč musím používat pro podání žádosti portál Svodné komise a nemohu poslat žádost datovou schránkou?

Všechny žádosti včetně projektových dokumentací jsou podle jejich rozsahu a míry zásahu do komunikačního majetku rozřazeny do tzv. „oběhových vln“ po jednotlivých odborných odděleních TSK.

Díky naší aplikaci Svodná komise TSK je možné, aby se v jeden moment mohlo žádostí zabývat více posuzovatelů najednou. Zároveň také musíme vše archivovat a v této aplikaci máme vše přehledně uloženo. V případě změny projektové dokumentace či dalších jiných změn je snadné dohledat všechna související vyjádření a jednotlivé projektové dokumentace.

Mohu podat žádost o Vyjádření k záměrům staveb jinak než elektronickým vložením údajů a nahráním dokumentů na portál Svodné komise TSK?

Nikoliv, podání je možné výhradně prostřednictvím portálu Svodná komise TSK.

Mohu nahrát projektovou dokumentaci v jednom kompaktním pdf souboru?

Ne, to bohužel není možné. Každou přílohu je nutné nahrát samostatně se srozumitelným názvem přílohy. Toto umožní zpřehlednit celou žádost a zároveň i urychlit její vyřízení.

Lze nahrát projektovou dokumentaci v jedné složce?

Ne, bohužel, tato funkcionalita není umožněna. Každý soubor je nutné nahrát samostatně.

Pouze v případě velkých stavebních celků, jako jsou např. dopravní terminály, silniční okruhy, tramvajové tratě apod., ve kterých by přesáhl objem vkládaných dat 500 MB, je možné po předchozí konzultaci zvolit zvláštní individuální režim podání žádosti.

Může být projektová dokumentace zpracována dle staré vyhlášky?

Ano, v souladu se Stavebním zákonem je v přechodném období do 30. 6. 2027 akceptována projektová dokumentace dle staré vyhlášky, při zakládání žádosti je nutné si jen vybrat v Typu žádosti správnou možnost, zda je projektová dokumentace zpracována dle staré nebo nové vyhlášky.

V době, kdy je podána žádost na TSK, došlo (např. vlivem požadavku dotčených orgánů státní správy či vlastníků technické infrastruktury) ke změně projektové dokumentace (např. ke změně vedení trasy kabelů) a je nutné vyjádření TSK k této změně. Je možné tuto změněnou projektovou dokumentaci vložit do existující žádosti?

Ano, je to možné, V takovém případě nás prosím kontaktujte na naší infolince, kde vás spojíme s příslušným specialistou a domluvíte se na konkrétním postupu.

Co se děje s žádostí, když má všechny potřebné přílohy a je tedy již ověřena a přijata ke zpracování?

Nejprve musíme každou žádost pečlivě prostudovat, abychom zjistili, na kterých pozemcích a komunikacích je stavební záměr navrhován, a zda se nás tedy přímo stavebně dotýká či nikoli.

V případě, že se dotýká komunikací a pozemků v naší správě, tak musíme dále určit, jaká odborná oddělení TSK se budou ke stavbě vyjadřovat. Pak sestavíme tzv. oběhové vlny a spustíme oběh, při němž se posuzovatelé jednotlivých dotčených odborných oddělení vyjadřují k záměru stavby pomocí dílčích vyjádření. Při tom mohou požádat žadatele o doplnění informací či projektové dokumentace.

Po zpracování všech dílčích vyjádření je oběh dokončen a žádost je podle složitosti stavby přidělena k sestavení finálního svodného vyjádření posuzovateli z oddělení svodné komise. Ten musí ověřit relevantnost všech požadavků a připomínek jednotlivých dílčích útvarů, aby celkové svodné vyjádření dávalo smysl, jak po stavebně-technické stránce, tak i z hlediska majetkoprávních vztahů.

Když už mám vydané technické vyjádření, je to vše, co potřebuji pro povolovací řízení?

Nikoliv, je to pouze jedna část, protože TSK je správce veřejné dopravní infrastruktury a pro povolovací řízení potřebujete souhlas vlastníka – Odbor evidence majetku Magistrátu hl. m. Prahy, který se vyjádří až právě na základě předloženého technického vyjádření TSK.

Jaká odborná oddělení se k žádosti vyjadřují?

Zpravidla vždy je to oddělení správy komunikací, dále nejčastěji následují oddělení správy zeleně, odvodňovacích zařízení, dopravního značení a zón placeného stání.

U složitějších staveb pak majetkoprávní oddělení, úsek dopravního inženýrství, oddělení správy telematických systémů, oddělení správy a údržby mostů a speciálních objektů, oddělení přípravy a realizace bezmotorové dopravy + BESIP + Praha bez bariér a v některých případech i oddělení parkovacích objektů, úsek správy tunelů a investiční úsek. K žádosti je také oddělením koordinace zpracováno koordinační vyjádření.

Jaké technické standardy by měla splňovat projektová dokumentace v případě zásahů do stávajícího komunikačního majetku TSK nebo v případě budování nového komunikačního majetku, který by měl být předán TSK do správy a údržby?
  • Zásady a technické podmínky pro zásahy do povrchů komunikací a provádění výkopů a zásypů rýh pro inženýrské sítě, schválené usnesením RHMP číslo 95 ze dne 31. 1. 2012, s účinností od 1. 2. 2012, ve znění přílohy číslo 1 usnesení RHMP číslo 127 ze dne 28. 1. 2014, s účinností od 1. 2. 2014 – při provádění stavebních prací v komunikacích a při zpětných úpravách povrchů komunikací
  • Technické podmínky pro výkopové práce v komunikační zeleni na pozemcích HMP ve správě TSK – v případě zásahů do stávající komunikační zeleně ve správě a údržbě TSK a také při zřizování nových ploch s komunikační zelení
  • Technické podmínky pro dopravní značení (01.2022) – pro obnovu stávajícího dopravního značení ve správě a údržbě TSK a pro zřizování nového dopravního značení, které bude sloužit pro potřeby provozu na komunikacích ve správě TSK
  • Technické podmínky pro odvodňovací zařízení – v případě zásahů do stávajících odvodňovacích zařízení, tzn. uličních či horských vpustí, jejich přípojek, dešťových kanalizací apod. ve správě a údržbě TSK nebo při budování nových odvodňovacích zařízení, které budou sloužit pro odvodnění komunikací ve správě TSK
  • Technické podmínky pro umisťování venkovního mobiliáře v komunikacích ve správě TSK – pro zřizování nového venkovního mobiliáře, který by měl být předán do správy a údržby TSK