Popis a rozsah činnosti

V rámci akcí na podporu bezpečnosti silničního provozu (BESIP) se zaměřujeme na zvyšování bezpečnosti silničního provozu v hlavním městě. Tato opatření zahrnují výstavbu nových okružních křižovatek, instalaci zpomalovacích prahů a vytváření středových dělících ostrůvků, které přispívají ke zpřehlednění dopravy a ochraně chodců.

Důležitou součástí je také přisvětlování přechodů pro chodce, což zajišťuje lepší viditelnost a bezpečnost pro všechny účastníky provozu. Cílem těchto projektů je minimalizovat riziko dopravních nehod a vytvořit prostředí, ve kterém se lidé mohou cítit bezpečně.

Program Praha bez bariér je zaměřen na zlepšení přístupnosti veřejných prostorů pro osoby se sníženou mobilitou a rodiny s dětmi. Věnujeme se výstavbě nových chodníků, úpravě stávajících přechodů na bezbariérové a rekonstrukci tramvajových zastávek.

Díky těmto aktivitám dochází k odstraňování překážek v městském prostředí, což výrazně usnadňuje každodenní pohyb a zvyšuje komfort obyvatel i návštěvníků Prahy.

V rámci akcí BESIP jsme zrealizovali

10

nových okružních křižovatek

30

zpomalovacích prahů v rizikových oblastech

100

přisvětlení přechodů pro chodce

200

úprav přechodů na bezbariérové

20

zrekonstruovaných tramvajových zastávek

Co vše děláme

Naše cíle

Naším cílem je i nadále upravovat veřejný prostor a zlepšovat jeho parametry ve smyslu ochrany nejslabších účastníku silničního provozu – chodců a cyklistů.

Naše cíle v oblasti akcí BESIP a programu Praha bez bariér zahrnují:

  • zlepšení bezpečnosti silničního provozu – snažíme se minimalizovat riziko dopravních nehod prostřednictvím modernizace infrastruktury, jako jsou okružní křižovatky, zpomalovací prahy či osvětlené přechody pro chodce,
  • odstraňování bariér v městském prostředí – chceme zajistit, aby bylo město přístupné pro všechny obyvatele i návštěvníky, včetně osob se sníženou mobilitou, skrze bezbariérové úpravy chodníků, přechodů a zastávek,
  • rozvoj moderní infrastruktury – dbáme na propojení bezpečnosti, estetiky a udržitelnosti s ohledem na potřeby obyvatel moderní metropole.

Nově zrekonstruovaná křižovatka Jeseniova x Koldinova v Praze.

Standardy a metodiky

Tyto standardy a metodiky nám umožňují zajistit bezpečnost, dostupnost a kvalitu našich projektů pro všechny uživatele městské infrastruktury.

  • Standardy bezpečnosti silničního provozu: řídíme se zásadami a normami pro výstavbu a úpravy infrastruktury, jako jsou okružní křižovatky, přechody pro chodce a zpomalovací prahy, s cílem minimalizovat riziko dopravních nehod.
  • Metodiky bezbariérových úprav: používáme osvědčené postupy pro úpravy chodníků, přechodů a tramvajových zastávek, které zohledňují potřeby osob se sníženou mobilitou.
  • Metodiky plánování a výstavby: dodržujeme principy moderního urbanismu a udržitelnosti, včetně použití ekologických materiálů a technologií, které zajišťují dlouhodobou funkčnost a kvalitu infrastruktury.

Tramvaj přijíždějící k nově upravené bezbariérové tramvajové zastávce "Čechův most" v Praze.

Časté dotazy

Proč projektová příprava a následné projednání akce trvá tak dlouho?

Praha je specifická a je zde spousta subjektů, které jsou účastníky stavebních řízení.

Podle jakých kritérií vybíráte lokality, kde budou realizovány bezbariérové úpravy nebo bezpečnostní opatření?

Lokality jsou vybírány na základě analýz bezpečnostních rizik, podnětů od veřejnosti a priorit hlavního města Prahy.

Na základě jakého podnětu a v jakém rozsahu akci realizujete?

Akce realizujeme na základě objednávky od Odboru dopravy Magistrátu hl. m. Prahy, který vychází z podnětů občanů, městských částí nebo jednotlivých komisí Rady hl. m. Prahy. Rozsah projektů je následně přizpůsoben připomínkám dotčených orgánů státní správy a aktuálnímu stavu povrchů navazujících komunikací.