Popis a rozsah činnosti

Řízení dopravy v Praze je komplexní proces, který vyžaduje neustálou koordinaci, sledování a vyhodnocování dopravní situace. Hlavní dopravní řídicí ústředna (HDŘÚ) a Dopravní informační centrum (DIC) spolu tvoří nedílnou součást tohoto systému. Jejich společným cílem je zajistit bezpečný, plynulý a efektivní provoz ve městě.

Pohled na panely s obrazovkami a monitory v Hlavní dopravní řídicí ústředně

Pohled na panely s obrazovkami a monitory v Dopravním informačním centru

Zatímco HDŘÚ se zaměřuje na operativní řízení dopravy a přímé zásahy do dopravního systému prostřednictvím světelné signalizace, proměnných dopravních značek a dalších telematických prostředků, DIC poskytuje ověřené a aktuální informace veřejnosti, řidičům a složkám Integrovaného záchranného systému (IZS). Společně přispívají ke snižování počtu nehod, předcházení dopravním kolapsům a zvyšování komfortu dopravy v Praze.

Spravujeme a sledujeme

860

kamer, které využíváme

3 200

úseků s nejvyšší intenzitou dopravy, které sledujeme

18 500

událostí evidujeme ročně

95 %

dopravních nehod zpracujeme v našem systému

24/7

fungujeme nonstop

Jak řízení dopravy funguje

Řízení dopravy zajišťujeme prostřednictvím sofistikovaného systému, který kombinuje automatizované technologie s lidským dohledem. Sledujeme tisíce kamerových záznamů, data ze senzorů, dopravních detektorů a získáváme aktuální informace z terénu. Tyto informace vyhodnocujeme a v případě potřeby okamžitě reagujeme – nastavujeme signalizační plány, informujeme řidiče prostřednictvím informačních tabulí, případně koordinujeme zásahy IZS.

Jaké technologie využíváme

Naše operátorské týmy mají k dispozici moderní technologie umožňující rychlou a efektivní reakci:

  • přes 860 kamer TSK, městského kamerového systému a kamer Dopravního podniku hl. m. Prahy,
  • řízení světelné signalizace s možností okamžitého přizpůsobení dopravní situaci,
  • řídicí technologie tunelů pro zajištění bezpečnosti a plynulosti.

DIC využívá další podpůrné technologie:

  • RDS-TMC – systém přenosu dopravních informací prostřednictvím rozhlasového vysílání,
  • Centrální evidenci uzavírek,
  • Zařízení pro provozní informace (ZPI), která informují řidiče přímo na trasách.

Naše cíle

  • Bezpečná a plynulá doprava
  • Okamžité informování řidičů i profesionálních složek
  • Efektivní zásahy při mimořádných událostech
  • Neustálý rozvoj telematických a digitálních technologií
  • Spolupráce s klíčovými institucemi a partnery

Uzavřený Strahovský tunel z důvodu požáru v tunelu.

Standardy a metodiky

Všechna pracoviště HDŘÚ a DIC se řídí platnými zákony, předpisy, metodikami a pravidly pro řízení dopravy a poskytování dopravních informací.

DIC je součástí Jednotného systému dopravních informací (JSDI) a všechny poskytované informace jsou ověřené a v souladu se zákonem č. 361/2000 Sb.

Vjezd do Brusnického tunelu, v pozadí hotel Pyramida v Praze.

Časté dotazy

Co zobrazují informační tabule?

Informační cedule zobrazují informace o uzavírkách, nehodách, kolonách, intenzitě dopravy a aktuálních omezeních.

Proč čekám před tunelem, když se zdá prázdný?

Z bezpečnostních důvodů je doprava v tunelech řízena tak, aby nedocházelo k nebezpečnému nahromadění vozidel.

Je možné navštívit HDŘÚ a DIC?

Bohužel to možné není. Pracoviště nejsou přístupná veřejnosti kvůli bezpečnostním opatřením a nepřetržitému provozu.