Popis a rozsah činnosti

Moderní doprava si žádá chytrá řešení – a právě o ně se staráme. Spravujeme semafory a telematické systémy v hlavním městě Praze a zajišťujeme jejich provoz, údržbu a technologický rozvoj. Naším cílem je nejen optimalizovat plynulost dopravy, ale také zvyšovat bezpečnost silničního provozu. Veškerá zařízení, o která pečujeme, jsou v majetku hlavního města Prahy.

Záběr na telematické kamery.

Spravujeme

682

světelných signalizačních zařízení

553

kamer v tunelech

311

povrchových dohledových kamer

Jaké systémy spravujeme

Telematika zahrnuje celou řadu technologií, které společně pomáhají řídit a zlepšovat dopravu.

Jak pečujeme o semafory a telematické systémy

Naše cíle

  • Zajistit plynulejší a bezpečnější dopravu – efektivním řízením dopravy minimalizujeme dopravní zácpy a zvyšujeme bezpečnost na silnicích.
  • Rozvíjet chytrá dopravní řešení – neustále modernizujeme naše technologie a hledáme nové způsoby, jak zlepšit dopravní systémy v Praze.
  • Poskytovat aktuální dopravní informace – řidiči mají k dispozici včasná a přesná data o provozu, což jim umožňuje lépe plánovat své cesty.

Pohled na semafor z rozsvícenou červenou a oranžovou, v pozadí Vyšehrad v Praze.

Standardy a metodiky

Dodržujeme nejvyšší odborné normy, včetně:

  • TP 81 – Navrhování SSZ pro řízení silničního provozu,
  • TP 65 – Zásady pro dopravní značení,
  • manuálu tvorby veřejných prostranství IPR Praha,
  • standardů TSK pro geodetickou dokumentaci telematických systémů.

Pohled na prázdný tunel Blanka s cedulí s nápisem "Tunel Dejvice uzavřen".

Časté dotazy

Jak mohu nahlásit poruchu světelného signalizačního zařízení?

Poruchu světelného signalizačního zařízení (poničení, nesvítící návěstidlo, nefunkční tlačítko pro chodce apod.) můžete hlásit nonstop na bezplatné telefonní lince správce veřejného osvětlení v hl. m. Praze – společnosti Technologie hlavního města Prahy (THMP): 800 404 060.

Případně využijte náš naši aplikaci Hlášení poruch a závad.

Pokud závada ohrožuje bezpečnost provozu, lze volat i na linku 158 nebo 112.

Jak mohu nahlásit poruchu jiných telematických zařízení?

Pro nahlášení poruch jiných telematických zařízení využijte naši aplikaci Hlášení poruch a závad.

Kde mohu získat vyjádření k existenci telematických sítí?

O vyjádření k existenci telematických sítí můžete požádat online prostřednictvím Žádosti o stanovisko k existenci prvků technické infrastuktury (PTI).

Kde najdu podrobnější informace k telematickým systémům?

Podrobné informace k telematickým systémům, včetně ročenek dopravy najdete na stránce Výroční zprávy a ročenky.

Kde mohu podat podnět na nevhodnou funkci světelného signalizačního zařízení?

Pro nahlášení podnětu na nevhodné nastavení světelného signalizačního zařízení využijte náš kontaktní formulář, případně využijte naši aplikaci Hlášení poruch a závad.

V mém směru svítí zelená krátce, nejde ji prodloužit?

Délka volna pro vozidla i chodce je za každých okolností minimálně 5 sekund. Délka se v každém směru nastavuje podle kapacitních možností křižovatky.

Na přetížených křižovatkách je běžné, že délka volna ve špičkovém období nedostačuje, všechna čekající vozidla nestihnou na zelenou projet a tvoří se kolony. Na některých křižovatkách může být délka volna omezena například kvůli regulaci provozu v navazujících tunelech.

Může TSK upravit software řízení světelného signalizačního zařízení dle vlastního uvážení?

Nemůže. Všechny úpravy světelného signalizačního zařízení musí být v Praze schváleny silničním správním úřadem (odborem pozemních komunikací a drah Magistrátu hl. m. Prahy) po písemném vyjádření Policie České republiky.

Proč nemáme na každé signalizaci odpočet délky signálu?

Návěstidla, která odpočítávají zbývající délku signálu, se dají použít pouze na křižovatkách či přechodech, které jsou řízeny pevným signálním plánem. To je zastaralý způsob řízení, kdy je bez ohledu na poptávku pokaždé stejný sled a délka jednotlivých fází řízení.

V Praze je 97 % světelných signalizačních zařízení řízeno dynamicky, kdy se délka volna i jeho výběr realizuje podle aktuálních nároků na detektorech. Pokud nárok není, volno se ukončuje nebo dokonce vynechá. Doba volna se tedy mění v závislosti na aktuální poptávce a intenzitě provozu, a tudíž nelze predikovat, kdy a zda bude volno pro určitý vjezd vybráno a jak bude dlouhé. Použití odpočtových návěstidel je v zásadě neslučitelné s dynamickým řízením, jelikož doba do konce jednotlivých signálů na odpočtových návěstidlech by se měnila skokově, což by bylo pro chodce matoucí.

Velký vliv na různou délku signálů má rovněž uplatňovaná preference vozidel MHD.

Máme v Praze chytré semafory?

Chytré jsou téměř všechny semafory. V Praze je 97 % světelných signalizačních zařízení řízeno dynamicky, kdy se délka volna i jeho výběr realizuje podle nároků na detektorech.

Světelná signalizace dle naprogramované logiky řízení v reálném čase reaguje na aktuální požadavky jednotlivých účastníků provozu. V každém cyklu řízení může být realizován jiný sled fází, jiné délky volna a stůj jednotlivých vozidlových signálů.  Zhruba 2/3 světelných signalizačních zařízení jsou napojeny na řídicí ústřednu, z níž je možné tato zařízení ovládat.

Proč nefunguje koordinace a zastavuji na každém semaforu?

Pokud je na některé komunikaci více světelných signalizačních zařízení v blízké vzdálenosti, snažíme se koordinaci navrhovat. Často však není možné navrhnout koordinaci obousměrně. Je-li preferován jeden směr (např. z centra), druhý směr zpravidla koordinovat nelze. To je dáno fyzikálním vztahem rychlosti, dráhy a času.

Proč je mezi volnem doplňkové šipky vpravo a volnem plného signálu několik vteřin červená?

Volno doplňkové šipky pro pravé odbočení nenavazuje přímo na volno plného signálu, pokud teprve se začátkem plného signálu začíná volno na souběžném přechodu, do kterého vozidla odbočují. Důvodem je přerušení dopravního proudu vozidel odbočujících vpravo, aby chodci mohli bezpečně vstoupit na přechod.

Takové řešení je již několik let požadováno při dodávkách, obnovách a úpravách programového vybavení světelných signalizací z důvodu neustále se množících podnětů chodců na umožnění bezpečného vstupu na přechod. Pokud je např. opačný sled signálů, tedy nejprve volno plného signálu a souběžných přechodů a potom následuje volno doplňkové šipky, pak na sebe volna plynule navazují.

Proč v noci mnoho semaforů svítí?

O režimu řízení rozhoduje silniční správní úřad (odbor pozemních komunikací a drah Magistrátu hl. m. Prahy) po vyjádření Policie České republiky.

Mnohá světelná signalizační zařízení jsou trvale v provozu z důvodu bezpečnosti. TSK aktivně preferuje tam, kde je to možné, v období nízkých intenzit, neřízený provoz.