Popis a rozsah činnosti
Moderní doprava si žádá chytrá řešení – a právě o ně se staráme. Spravujeme semafory a telematické systémy v hlavním městě Praze a zajišťujeme jejich provoz, údržbu a technologický rozvoj. Naším cílem je nejen optimalizovat plynulost dopravy, ale také zvyšovat bezpečnost silničního provozu. Veškerá zařízení, o která pečujeme, jsou v majetku hlavního města Prahy.
Spravujeme
610
světelných signalizačních zařízení
553
kamer v tunelech
311
povrchových dohledových kamer
Jaké systémy spravujeme
Telematika zahrnuje celou řadu technologií, které společně pomáhají řídit a zlepšovat dopravu.
Jedná se o zařízení skládající se ze sloupů, návěstidel, řadiče, detektorů a případně z nadstavbového systému aktivní preference BUS MHD. Všechny tyto komponenty jsou navzájem propojeny sítí metalických kabelů. Srdcem SSZ je řadič, ve kterém je naprogramované dopravní řešení, které je vždy projektováno speciálně pro každé SSZ zvlášť a musí být stanoveno od Odboru pozemních komunikací a drah Magistrátu hl. m. Prahy
Téměř 90 % z celkových 700 SSZ v Praze je pod naší správou. Každá křižovatka je individuálně nastavena tak, aby zajistila maximální plynulost a bezpečnost provozu.
Zajišťují automatizované řízení dopravy a umožňují dispečerům sledovat a optimalizovat provoz v celém městě.
Řídicí ústředny jsou systémovými uzly pro řízení dopravy s využitím světelného signalizačního zařízení (SSZ). Struktura tohoto řízení je v Praze rozčleněna do několika úrovní. Na nejnižší úrovni jsou jednotlivá SSZ s řadiči, která jsou postupně připojována k oblastním dopravním řídicím ústřednám (ODŘÚ).
V současné době je v Praze instalováno 10 ODŘÚ. Ovládání SSZ a řízení celých oblastí je prostřednictvím automatizovaných ODŘÚ centralizováno do Hlavní dopravní řídicí ústředny (HDŘÚ), která je umístěna v objektu Centrálního dispečinku Dopravního podniku hl. m. Prahy v ulici Na Bojišti v Praze 2. Z HDŘÚ mohou dispečeři v současnosti ovládat cca dvě třetiny všech SSZ v hlavním městě Praze.
Více informací se dozvíte na stránce Informujeme o dopravě.
Monitorují dopravní situaci, detekují nebezpečné události (nehody, překážky na vozovce, přítomnost chodců na dálnicích) a pomáhají rychle reagovat na krizové situace.
Rozlišujeme několik typů kamer, zejména podle jejich primárního účelu:
- V tunelech jsou instalovány pevné kamery s bezpečnostní videodetekční funkcí. Na základě softwarové definice potenciálních událostí, které mohou v zorném poli kamery nastat, dokážou tyto kamery detekovat zastavené vozidlo, pomalu jedoucí vozidlo, vznikající kolonu vozidel, předmět na vozovce, který je překážkou v silničním provozu, nebo jiné potenciálně nebezpečné situace, jako je výskyt chodce v dopravním prostoru, protijedoucí vozidlo či snížená viditelnost v tunelu (prach, mlha, kouř). Tyto kamery tak poskytují nejen obraz pro on-line dohled dispečerů HDŘÚ a Dopravního informačního centra (DIC), ale i události, které vyvolávají v řídicím systému příslušného tunelu předem definované automatické reakce.
- Druhým typem jsou otočné kamery, které umožňují operátorům manuálně kamerou otáčet či přibližovat (ZOOM), a tím získat přehled o dopravní situaci i ze vzdálenějších částí dohlížené komunikace.
Dalším typem dopravně-telematických zařízení jsou strategické dopravní detektory, které rozlišujeme na strategické smyčkové detektory (indukční smyčky), jenž jsou součástí příslušné SSZ dále strategické detektory řezové (SDDŘ) a úsekové (SDDÚ), které jsou podstatným zdrojem dopravních dat v hlavním městě Praze.
Systém vážení vozidel za jízdy (WIM – Weight in Motion) je v Praze umístěn na osmi nákladní dopravou významně zatížených lokalitách. Princip systému je založen na měření dynamických účinků jednotlivých kol na vozovku (tlakové senzory). Během průjezdu vozidla jsou také měřeny rychlost, akcelerace či decelerace vozidla. Systém dále provádí kategorizaci vozidel do tříd a v návaznosti na ostatní lokality WIM umožňuje vyhodnocovat, zda jde o tranzitní nebo cílovou dopravu
K přímému i nepřímému řízení a ovlivňování dopravy slouží v hlavním městě Praze zařízení pro provozní informace. Jde o velkoplošné tabule, které jsou umístěné na páteřních komunikacích v hlavním městě a umožňují zobrazení různých textů nebo rozsvícení předdefinovaného dopravního značení. Smyslem tohoto zařízení je včasné informování řidičů o významných dopravně-relevantních informacích
Za účelem informování o aktuálních dojezdových časech mezi vybranými lokalitami je v hlavním městě Praze vybudována síť tras se senzoricky sledovaným časem jízdy. Z průjezdů více řezy na trase pak získává skutečnou dobu průjezdu. Statisticky vyhodnocené údaje se dále poskytují veřejnosti prostřednictvím vybraných ZPI (28 lokalit ZPI).
Měření úsekové rychlosti (MÚR)
Zařízení pro měření úsekové rychlosti slouží k měření rychlosti vozidla v určitém úseku komunikace. Je složeno z dvojice profilů s detailovými kamerami, které zaznamenají projíždějící vozidlo. Na základě identifikace vozidla dle registrační značky, geodeticky změřené délky úseku a časových údajů je pak vypočtena průměrná rychlost vozidla v měřeném úseku. Ta je následně porovnána s limitem maximální dovolené rychlosti v měřeném úseku. Systémy MÚR jsou velmi efektivní a pozitivně motivují řidiče k dodržování nejvyšší dovolené rychlosti a současně generují dopravní data.
Měření okamžité rychlosti (MOR)
Zařízení pro měření okamžité rychlosti změří rychlost projíždějícího vozidla vyhodnocením signálů z dvojice indukčních smyček umístěných ve vozovce v místě měření. Zařízení naměřenou rychlost porovná s limitem maximální dovolené rychlosti v místě měření. Identifikaci vozidla zajišťuje detailová kamera s funkcí čtení registračních značek. Rovněž i tento systém pozitivně motivuje řidiče k dodržování nejvyšší dovolené rychlosti v lokalitě.
V některých případech jsou oba typy zařízení pro měření rychlosti (MÚR i MOR) kombinovány v jedné lokalitě.
Tento typ zařízení je v Praze umístěn na 19 křižovatkách osazených světelným signalizačním zařízením. Systém je složen z přehledové a detailové kamery, které zaznamenávají aktuální stav na světelné signalizaci a v prostoru křižovatky. Detekční zařízení hlídá okamžik průjezdu vozidla přes stop čáru v době, kdy má vozidlo na semaforu červený signál „stůj“. Takové vozidlo systém detekce jízdy na červenou zaznamená a identifikuje dle registrační značky.
Základním principem je detekce neoprávněných vozidel alespoň ve dvou sledovaných detekčních místech vyhrazeného jízdního pruhu. Instalovaný systém obsahuje rozpoznávání vozidel BUS a SW umožňuje filtrovat vozidla podle registrační značky z aktualizované databáze TAXI vozů z MD. Systém byl rozšířen o detekci výstražných světel včetně barevné kamery a SW, který umožní detekci majáků a ověřuje se také možnost využití automatické denní detekce nápisů „TAXI“.
Do této kategorie spadají informativní měření rychlosti (IMR), sympatické měření rychlosti (DAVID), zvýraznění přechodů pro chodce aktivními zemními LED návěstidly, LED blikající dopravní značky A12 a blikače, které mají zvýraznit dopravně nebezpečné a nepřehledné lokality.
Tato zařízení upozorní řidiče pomocí blikačů na překročený výškový limit. Jsou umístěna v místech snížených podjezdů pod mosty, kde je vedeno trolejové vedení pro tramvaje a hrozí nebezpečí jeho poškození nebo stržení.
Proměnné dopravní značky jsou prostředkem pro řízení a usměrňování silničního provozu. Jejich důležitou funkci je například nutnost rychlého odklonu dopravy na objízdné trasy, či redukce nebo zákaz některých křižovatkových pohybů například při poruše SSZ, nenadálých událostech v tunelových stavbách apod.
K provozu všech skupin telematických zařízení je třeba mít k dispozici odpovídající síťovou a datovou infrastrukturu. Ta je zajišťována optickými a metalickými kabely, které jsou v některých místech doplněny ještě bezdrátovými pojítky. Tyto sítě jsou vedeny nejen přímo na komunikacích a pod jejich povrchem, ale také v prostorách pražského metra a v kolektorech v centrální části Prahy.
Jak pečujeme o semafory a telematické systémy
Každý systém vyžaduje preventivní kontrolu – čistíme, kontrolujeme a revidujeme elektrická zařízení v souladu s normami ČSN. Software pravidelně aktualizujeme, abychom zajistili maximální efektivitu provozu.
Mezi údržbové činnosti patří zejména čištění, provozní prohlídky, pravidelné preventivní prohlídky a revize elektrických zařízení. Dále aktualizace softwarového vybavení, kontrola funkčnosti dílčích prvků vzdáleným přístupem, preventivní obnova opotřebených nebo zastaralých dílčích prvků atp.
Revize elektrických zařízení jsou prováděny v souladu s ČSN 33 1500 ve stanovených lhůtách a stanoveným způsobem, tzn. 1x za 4 roky.
Pokud dojde k poruše, okamžitě reagujeme. Opravy zahrnují nejen odstranění závad, ale i analýzu jejich příčin, abychom předcházeli budoucím problémům. Hlášení poruch evidujeme v ticketovacím systému pro efektivní řešení.
Sledujeme technologické trendy a obnovujeme zařízení podle jejich zatíženosti a důležitosti v dopravní infrastruktuře.
Spolupracujeme s odbornými partnery pro zajištění servisu a pravidelné údržby. Kontrolujeme, zda smluvní podmínky odpovídají stanoveným standardům a zajišťují vysokou kvalitu služeb.
Naše cíle
- Zajistit plynulejší a bezpečnější dopravu – efektivním řízením dopravy minimalizujeme dopravní zácpy a zvyšujeme bezpečnost na silnicích.
- Rozvíjet chytrá dopravní řešení – neustále modernizujeme naše technologie a hledáme nové způsoby, jak zlepšit dopravní systémy v Praze.
- Poskytovat aktuální dopravní informace – řidiči mají k dispozici včasná a přesná data o provozu, což jim umožňuje lépe plánovat své cesty.
Standardy a metodiky
Dodržujeme nejvyšší odborné normy, včetně:
- TP 81 – Navrhování SSZ pro řízení silničního provozu,
- TP 65 – Zásady pro dopravní značení,
- manuálu tvorby veřejných prostranství IPR Praha,
- standardu TSK pro geodetickou dokumentaci skutečného provedení.
Časté dotazy
Jak mohu nahlásit poruchu světelného signalizačního zařízení?
Poruchu světelného signalizačního zařízení (poničení, nesvítící návěstidlo, nefunkční tlačítko pro chodce apod.) můžete hlásit nonstop na bezplatné telefonní lince správce veřejného osvětlení v hl. m. Praze – společnosti Technologie hlavního města Prahy (THMP): 800 404 060.
Případně využijte náš naši aplikaci Hlášení poruch a závad.
Pokud závada ohrožuje bezpečnost provozu, lze volat i na linku 158 nebo 112.
Jak mohu nahlásit poruchu jiných telematických zařízení?
Pro nahlášení poruch jiných telematických zařízení využijte naši aplikaci Hlášení poruch a závad.
Kde mohu získat vyjádření k existenci telematických sítí?
O vyjádření k existenci telematických sítí můžete požádat online prostřednictvím Žádosti o stanovisko k existenci prvků technické infrastuktury (PTI).
Kde najdu podrobnější informace k telematickým systémům?
Podrobné informace k telematickým systémům, včetně ročenek dopravy najdete na stránce Výroční zprávy a ročenky.
Kde mohu podat podnět na nevhodnou funkci světelného signalizačního zařízení?
Pro nahlášení podnětu na nevhodné nastavení světelného signalizačního zařízení využijte náš kontaktní formulář, případně využijte naši aplikaci Hlášení poruch a závad.
V mém směru svítí zelená krátce, nejde ji prodloužit?
Délka volna pro vozidla i chodce je za každých okolností minimálně 5 sekund. Délka se v každém směru nastavuje podle kapacitních možností křižovatky.
Na přetížených křižovatkách je běžné, že délka volna ve špičkovém období nedostačuje, všechna čekající vozidla nestihnou na zelenou projet a tvoří se kolony. Na některých křižovatkách může být délka volna omezena například kvůli regulaci provozu v navazujících tunelech.
Může TSK upravit software řízení světelného signalizačního zařízení dle vlastního uvážení?
Nemůže. Všechny úpravy světelného signalizačního zařízení musí být v Praze schváleny silničním správním úřadem (odborem pozemních komunikací a drah Magistrátu hl. m. Prahy) po písemném vyjádření Policie České republiky.
Proč nemáme na každé signalizaci odpočet délky signálu?
Návěstidla, která odpočítávají zbývající délku signálu, se dají použít pouze na křižovatkách či přechodech, které jsou řízeny pevným signálním plánem. To je zastaralý způsob řízení, kdy je bez ohledu na poptávku pokaždé stejný sled a délka jednotlivých fází řízení.
V Praze je 97 % světelných signalizačních zařízení řízeno dynamicky, kdy se délka volna i jeho výběr realizuje podle aktuálních nároků na detektorech. Pokud nárok není, volno se ukončuje nebo dokonce vynechá. Doba volna se tedy mění v závislosti na aktuální poptávce a intenzitě provozu, a tudíž nelze predikovat, kdy a zda bude volno pro určitý vjezd vybráno a jak bude dlouhé. Použití odpočtových návěstidel je v zásadě neslučitelné s dynamickým řízením, jelikož doba do konce jednotlivých signálů na odpočtových návěstidlech by se měnila skokově, což by bylo pro chodce matoucí.
Velký vliv na různou délku signálů má rovněž uplatňovaná preference vozidel MHD.
Máme v Praze chytré semafory?
Chytré jsou téměř všechny semafory. V Praze je 97 % světelných signalizačních zařízení řízeno dynamicky, kdy se délka volna i jeho výběr realizuje podle nároků na detektorech.
Světelná signalizace dle naprogramované logiky řízení v reálném čase reaguje na aktuální požadavky jednotlivých účastníků provozu. V každém cyklu řízení může být realizován jiný sled fází, jiné délky volna a stůj jednotlivých vozidlových signálů. Zhruba 2/3 světelných signalizačních zařízení jsou napojeny na řídicí ústřednu, z níž je možné tato zařízení ovládat.
Proč nefunguje koordinace a zastavuji na každém semaforu?
Pokud je na některé komunikaci více světelných signalizačních zařízení v blízké vzdálenosti, snažíme se koordinaci navrhovat. Často však není možné navrhnout koordinaci obousměrně. Je-li preferován jeden směr (např. z centra), druhý směr zpravidla koordinovat nelze. To je dáno fyzikálním vztahem rychlosti, dráhy a času.
Proč je mezi volnem doplňkové šipky vpravo a volnem plného signálu několik vteřin červená?
Volno doplňkové šipky pro pravé odbočení nenavazuje přímo na volno plného signálu, pokud teprve se začátkem plného signálu začíná volno na souběžném přechodu, do kterého vozidla odbočují. Důvodem je přerušení dopravního proudu vozidel odbočujících vpravo, aby chodci mohli bezpečně vstoupit na přechod.
Takové řešení je již několik let požadováno při dodávkách, obnovách a úpravách programového vybavení světelných signalizací z důvodu neustále se množících podnětů chodců na umožnění bezpečného vstupu na přechod. Pokud je např. opačný sled signálů, tedy nejprve volno plného signálu a souběžných přechodů a potom následuje volno doplňkové šipky, pak na sebe volna plynule navazují.
Proč v noci mnoho semaforů svítí?
O režimu řízení rozhoduje silniční správní úřad (odbor pozemních komunikací a drah Magistrátu hl. m. Prahy) po vyjádření Policie České republiky.
Mnohá světelná signalizační zařízení jsou trvale v provozu z důvodu bezpečnosti. TSK aktivně preferuje tam, kde je to možné, v období nízkých intenzit, neřízený provoz.
Podívejte se na další činnosti TSK
Pečujeme o zeleň
Každé město potřebuje své zelené plíce. Proto nás těší, že se v Praze můžeme starat o desítky tisíc stromů a keřů nebo…
Provozujeme non-stop dispečink
Ať už je to havarijní stav nebo jiná závada ohrožující bezpečnost provozu, postaráme se o to. Ve dne i v noci přijímáme…
Informujeme o dopravě
Víme, kde se to zrovna zastavilo. Nepřetržitě vyhodnocujeme dopravu a informujeme veřejnost o aktuální situaci na pražských silnicích.
Spravujeme a strategicky rozvíjíme komunikace
Staráme se o komplexní rozvoj a správu komunikací na území Prahy. Realizujeme investiční projekty, opravy a v některých případech i novostavby. Řešíme…
Provozujeme silniční laboratoř
Někdy je to pořádná věda. Proto provádíme průzkumy stavu komunikací, kontrolujeme kvalitu nových staveb a testujeme povrchy i stavební materiály.