Praha je připravena na zimu. Rada HMP schválila plán zimní údržby komunikací na období 2025–2026

Pohled na auto zimní údržby, odhrabávající sníh z ulice v Praze.

Rada hlavního města Prahy schválila Plán zimní údržby komunikací (PZÚ) pro nadcházející zimní období, které potrvá od 1. listopadu 2025 do 31. března 2026. Technická správa komunikací hl. m. Prahy (TSK) je plně připravena zajistit sjízdnost a schůdnost svěřených komunikací na území metropole.

Hlavní město prostřednictvím TSK zajistí údržbu celkem 2 192 km motoristických komunikací a 1 753 km chodníků a nemotoristických komunikací. Komunikace jsou podle dopravní důležitosti rozděleny do několika kategorií s přesně stanovenými časovými limity pro jejich ošetření.

Hala s hromadou posypové soli na zimní údržbu pražských silnic.

Klíčové body Plánu zimní údržby komunikací 2025-2026
  • Udržovaná síť:
    • Motoristické komunikace (celkem 2 192 km):
      • I. pořadí: 1 378 km (časový limit pro ošetření do 2, resp. 4 hodin od výjezdu),
      • II. pořadí: 500 km (časový limit do 12 hodin),
      • III. pořadí: 313 km (časový limit do 48 hodin po ošetření I. a II. pořadí).
    • Nemotoristické komunikace a chodníky (celkem 1 753 km):
      • 1. pořadí: 1 063 km (ošetření do 12 hodin),
      • 2. pořadí: 690 km (ošetření do 17:00 následujícího dne po údržbě 1. pořadí).
  • Nasazení techniky a personálu:
      • Pro údržbu komunikací I. pořadí je vyčleněno 74 sypačů vybavených radlicí.
      • Pro komunikace II. a III. pořadí je připraveno 50 dalších mechanismů.
      • Připraveno bude celkem 868 pracovníků v režimu zajištění odstraňování sněhu a náledí nebo náhradních prací. Mezi náhradní činnosti, které se vykonávají, pokud nesněží, patří čištění mostů, likvidace náletové zeleně, čištění vozovek i chodníků, odstraňování černých skládek nebo hrabání spadaného listí. Dále jsou pracovníci využíváni na odborné práce, jako jsou opravy odvodnění, údržba dopravního značení, zahradnické práce, opravy vozovek či dláždění chodníků.
      • Sníh z chodníků bude odklízet také 81 multifunkčních vozů. Tyto stroje budou nasazovány i v druhé (noční) směně od 22:00 do 6:00 hodin, když bude intenzivně sněžit. Využívat se budou i desítky ručních kartáčů, pluhů a fréz.
      • Pro urgentní zásahy složek Integrovaného záchranného systému je trvale v pohotovosti jeden sypač.
  • Zásoby posypových materiálů:
      • K 31. říjnu 2025 bude připraveno 22 122 tun chloridu sodného (NaCl), 4 137 tun chloridu vápenatého (CaCl2​) a 650 tun inertní drtě.

Průběh údržby řídí Centrální dispečink TSK, který mimo jiné využívá data z 23 meteorologických stanic a moderní systém sledování pohybu vozidel údržby (AVL).

Lokality s automatickým postřikem:

  • Novopacká radiála (přemostění Kbelské)
  • Vysočanská estakáda
  • Wilsonova (přemostění u Bulhara)
  • K Barrandovu (sjezd na Barrandovský most)
  • Jižní spojka (přemostění u Mitasu – lanový most)
  • Strahovský tunel (přemostění Plzeňské ulice)

Pohled na auto zimní údržby, odhrabávající sníh z ulice v Praze.