Od neděle 13. března do pátku 18. března 2016 provedla Technická správa komunikací h. m. Prahy (TSK) unikátní zatěžovací zkoušky na inundačním mostě Libeňského soumostí. Od ranních hodin (4:30) je most zcela průjezdný, probíhá deinstalace měřicí linky a vyklizení lokality. Důvodem tohoto měření bylo prověření celkové statiky konstrukcí mostu, kvality a aktuálního stavu betonu a kloubů na inundačním mostě č. X – 656.
„Zatěžovací zkouška byla součástí další diagnostiky mostu, kterou jsem nechal zpracovat. Na základě výsledků Kloknerova ústavu ČVUT, který připraví podrobnou analýzu do konce května, bude jasné jak dále postupovat v přípravě rekonstrukce mostu a ukáže nám možnosti další zatížitelnosti. Pevně věřím, že nebude muset dojít k přerušení tramvajové dopravy,“ uvedl náměstek primátorky pro dopravu a evropské fondy Petr Dolínek (ČSSD).
„Celé měření bylo rozděleno do dvou částí, které komplexně diagnostikují stav tohoto mostu v různých scénářích. Po předběžném vyhodnocení postupu měření pak připravíme obdobné zkoušky na hlavním mostě přes řeku,“ dodává Ladislav Pivec, ředitel TSK.
1.část - Dynamická experimentální měření s budičem kmitů:
Neděle (13.3.2016) a pondělí (14.3.2016)
V denních hodinách proběhla instalace měřicí linky a potřebných čidel ve spodní části inundačního mostu. Na mostě se instaloval budič kmitů ve vozovce krajního pásu a bylo provedeno ladění vlastních kmitočtů. Poté začalo samotné měření všech naladěných tvarů kmitání v prvním a druhém obloukovém pásu. Další den se toto měření provedlo ve třetím a čtvrtém obloukovém pásu a nad všemi obloukovými pásy současně.
2.část - Statická experimentální měření se zatěžovacími vozidly:
Úterý (15.3.2016), středa (16.3.2016) a čtvrtek (17.3.2016)
V denních hodinách proběhla instalace měřicí linky a potřebných čidel ve spodní části mostu. Vlastní měření se uskutečnilo v době výluky od 20:00 do 4:30 hod po dobu tří nocí. Proběhla celá řada měření deformačních čar při přejezdech dvou vozidel o váze 40t v maximální rychlosti 5 km/hod. Tato rychlost je tak nízká, že je považována za statické zatížení. Další měření bylo při jednotlivých zatěžovacích stavech. První čtyři stavy byly měřeny s postupným najížděním v zatěžovacích stupních, které se provádělo najetím čtyř nákladních vozidel o váze 25t v různých scénářích a na různá místa. Tato činnost se opakovala i v následujících dnech.