„V minulém desetiletí se na Rašínově nábřeží začala výrazně projevovat každodenní dopravní zátěž, která ohrožovala jeho stabilitu. Zejména dolní nábřežní zeď byla v některých místech rozvalena a docházelo tak zaplavování dolního nábřeží. Celý systém staveb také postupně podléhal erozi. Proto rozsáhlá rekonstrukce, do jejíhož průběhu výrazně zasáhly povodně v roce 2002, byla nevyhnutelná,“ řekl Luděk Dostál, ředitel Technické správy komunikací hl. města Prahy, investora akce.
Součástí celého projektu byla oprava náplavkových zdí, plochy dolního nábřeží včetně předláždění komunikací, horní nábřežní zdi a podzemních prostor. Nechyběly ani repase zábradlí na horním nábřeží a na sjízdných rampách, obnovení brodu pro koně, rekonstrukce limnigrafu a výstavba pacholat pro kotvení lodí. TSK neopomenula ani obnovu chodníků na horním nábřeží, kde se položila mozaiková dlažba a také se vysázely nové stromy.
„Vzhledem k tomu, že Řašínovo nábřeží se nachází v Pražské památkové rezervaci, probíhaly všechny práce pod bedlivým dohledem památkářů,“ podotkl šéf TSK. „S památkáři jsme konzultovali například úpravy zábradlí, barevnost a druh kamenů, barvu spárování a další povrchové úpravy,“ dodal. Po dohodě s památkáři bylo zachováno historické zakřivení některých částí stavby či snížení dolní zdi u Výtoně.
Rašínovo nábřežní a podbřežní zdi s obkladem z kyklopského zdiva a s litinovým zábradlím začínají na severním okraji Vyšehradského tunelu a končí na jižní straně Jiráskova mostu. Celková délka všech zdí je cca 1320 m, největší výška nad náplavkou je 10,5m v místě u Palackého mostu. Původní nábřežní zdi byly stavěny postupně již od konce 19. století (1876-78) až do roku 1910, kdy byly všechny zdi plně dokončeny. Vedle železničního mostu je historický limnigraf z roku 1907.
Podrobnosti ke stavbě
Rekonstrukce byla rozdělena do 4. etap
- I. etapa Trojanova – Plavecká ukončena 1998
- II. etapa Na Hrobci – Vyšehradský tunel ukončena 2/2004
- III. etapa Plavecká – Trojická ukončena 5/2005
- IV. etapa Trojanova – Mánes ukončena 7/2006
Investor: TSK hl. m. Prahy
Zhotovitel: SSŽ, a. s.
Inženýring: IDS, a. s.
Fotografie Rašínova nábřeží naleznete v sekci Tiskové centrum/Fotogalerie