Řidiči se zejména v zimních měsících často setkávají s tím, že po opravách poruch na vodovodním řadu je povrch vozovky místo hladkým asfaltem zadlážděn kostkami. Ačkoliv se to může zdát jako krok zpět, jedná se o standardní a osvědčený technologický postup. Technická správa komunikací (TSK) ve spolupráci s Pražskými vodovody a kanalizacemi (PVK) vysvětluje, že hlavním důvodem je co nejrychlejší a nejbezpečnější obnovení provozu. Vždy se jedná o provizorní opravu.

„Plně chápeme, že jízda po dlažbě není pro řidiče tak komfortní jako po asfaltu. Naší absolutní prioritou je ale bezpečnost a plynulost dopravy. Díky použití dlažby můžou správci sítí kritické dopravní tahy zprovoznit v co nejkratším čase a předejít tak dlouhým uzavírkám a kolonám, které by jinak při čekání na vhodné podmínky pro asfaltování nevyhnutelně nastaly. Jakmile to počasí a stav podloží dovolí, je úsek finálně opraven asfaltovým povrchem,“ říká Štěpánka Čechová, ředitelka úseku správy a údržby komunikací TSK.
Po havárii na vodovodním řadu nebo kanalizaci je zemina pod vozovkou vždy podmáčená a nestabilní. Tato situace se dále komplikuje v zimním období, kdy nízké teploty nejenže znemožňují technologicky správnou pokládku asfaltu, ale zároveň jsou mimo provoz i obalovny, které horkou asfaltovou směs vyrábějí. Vzhledem k těmto okolnostem představuje použití dlažebních kostek nejlepší dočasné řešení, které má celou řadu výhod.
Hlavní výhody použití dlažby
- Rychlost zprovoznění: hlavním cílem je co nejrychleji obnovit provoz a minimalizovat tak dopravní omezení. Pokládka dlažby je rychlá a vozovka je takřka ihned po zadláždění schopná plné zátěže, což zkracuje uzavírku.
- Technologie: pokládka horkých asfaltových směsí vyžaduje suchý a stabilní podklad a teploty ideálně nad +5 °C. V zimním období navíc nejsou v provozu obalovny, které tuto směs vyrábějí, a materiál tak není k dispozici.
- Stabilizace podloží: dlažba umožňuje postupné vysychání a sedání podmáčených vrstev pod vozovkou. Pokud by došlo k dalšímu sedání, je velmi jednoduché dlažbu lokálně rozebrat a povrch srovnat.
- Opakovaná použitelnost: jakmile to klimatické podmínky dovolí a podloží se dostatečně stabilizuje, dojde k finální opravě vozovky asfaltem. Dlažební kostky se z místa odstraní a mohou být znovu použity na jiných místech, což je ekonomické i ekologické.

„Naším cílem je po opravě potrubí předat opravený výkop co nejrychleji správci komunikace, aby mohl být obnoven provoz. Podloží je však po úniku velkého množství vody stále vlhké a nestabilní. Provizorní povrch z dlažby je proto ideálním řešením – umožní podloží přirozeně vysychat, což je klíčové pro jeho pozdější správné zhutnění a zamezení dalším propadům,“ vysvětluje pohled vodohospodářů Tomáš Mrázek, mluvčí PVK.
TSK a PVK děkují řidičům za trpělivost a pochopení u míst, kde je tento typ dočasné opravy využit. Jde o osvědčené řešení, jehož cílem je především rychlý návrat k normálnímu dopravnímu režimu.